sábado, 25 de octubre de 2014

EL CORREDOR DEL MEDITERRANI I EL TERCER FIL



Les diferents administracions han tractat aquest tema en els diferents instruments de planejament de què disposen. El Ministeri de Foment va redactar el “Plan Estratégico de Infraestructuras y Transporte 2005 – 2020” (PEIT) on preveu una xarxa d’altes prestacions que circularà per l’interior del territori, no preveient cap actuació a la línia actual de la costa i proposa mantenir el transport de mercaderies per aquesta línia.

La Generalitat de Catalunya va redactar el Pla d’infraestructures del transport de Catalunya 2006 – 2026 (PITC) amb l'objectiu de definir de manera integrada la xarxa d'infraestructures viàries, ferroviàries i logístiques necessàries per a Catalunya amb l'horitzó temporal de l'any 2026.

Aquest pla territorial sectorial recull la previsió de mantenir l’ample ibèric a la línia de la costa (des de Tarragona fins a Blanes, aproximadament) i destinar aquesta línia només al transport de viatgers. Respecte el transport de mercaderies, aquest pla preveu adequar la via existent i fora d'us  de Reus –Roda de Berà (amb una previsió de pressupost de 180 milions d’euros) i realitzar el transport de mercaderies per aquesta línia i continuar per Vilafranca del Penedès. Les mercaderies procedents de l'arc mediterrani espanyol  del Port de Tarragona (i la indústria química) connectarien amb aquesta via sortint cap a l’est amb un nou ramal de connexió amb la proposta de Corredor del Mediterrani.

D’altra banda, el Pla Territorial del Camp de Tarragona (redactat també per la Generalitat de Catalunya), concreta amb més detall les propostes del PITC i defineix les noves línies de ferrocarril que caldria construir per tal de desenvolupar-lo.

Aquest pla proposa, a més a més de la connexió del Port de Tarragona amb la línia Reus – Roda de Berà, realitzar el transport de mercaderies per ferrocarril de manera exclusiva per aquesta via, desafectar la façana marítima de la línia de ferrocarril i construir una nova línia que creui la ciutat de Tarragona per l’interior de la mateixa, amb una nova estació intermodal a la rotonda de la plaça Imperial Tarraco.

L’Ajuntament de Tarragona, en el seu POUM, i també arrel del seu Pla 2022 fet amb àmplia participació social i ciutadana, i dels compromisos de ciutat allà plasmats, assumeix com a pròpia la proposta de la Generalitat de Catalunya d’alliberament de la façana marítima i trasllat de la línia per l’interior de la ciutat, i proposa una nova alternativa consistent en desviar la línia de la costa per l’interior fins arribar pràcticament a la punta de la Mora, on connecta amb la línia existent.

Així, doncs, entre les diferents administracions actuants, tant la Generalitat de Catalunya com l’Ajuntament de Tarragona són ambdós partidaris de realitzar el trànsit de mercaderies per la línia Reus – Roda de Berà i proposen alliberar la façana marítima construint una nova línia per l’interior de la ciutat. Podriem fins i tot contemplar mantenir, de manera provisional, l’actual traçat del ferrocarril per la façana marítima i destinar-lo exclusivament al trànsit de viatgers.

El Ministeri de Foment, per tal de solucionar ràpidament el problema de la diferència d’ample de via de la xarxa ibèrica i europea i facilitar la lliure circulació de viatgers i mercaderies a tot el territori europeu, ha projectat l’execució d’un tercer fill ferroviari a la línia de la costa, que permetrà la circulació de trens des de Cadis fins a tota Europa. Aquesta actuació consisteix bàsicament en instal·lar un tercer carril a la via existent, sense modificar-ne el seu traçat.

En BOE de febrer de 2013 es van publicar els anuncis de licitació de les “Obras para la implantación del ancho estándar en el corredor Mediterráneo. Tramo: Castellbisbal – Murcia. Subtramo: Sant Vicenç de Calders – Tarragona – Nudo Vilaseca”, conegut com a “tercer fil”. Fins a la publicació al BOE de la licitació del projecte, l’Ajuntament de Tarragona no era coneixedor del contingut del mateix.

Després d’infructuosos intents de tancar un acord per escrit amb el Ministeri o amb ADIF, malgrat totes les bones paraules, el dia 16 d’agost de 2013 l’Ajuntament de Tarragona va sol·licitar al Ministeri de Foment la revisió d’ofici per a la declaració de nul·litat de ple dret de la licitació corresponent a aquelles obres, al·legant així “vuelo pluma” que no es van seguir les següents fases:

- Resolució del Ministeri de Foment pel que s’encarrega la redacció i execució del projecte.

- Estudi informatiu previ amb la corresponent avaluació ambiental.

- Informació a les Comunitats Autònomes i Entitats Locals afectades.

- Exposició al públic de l’estudi.

- Tramitació ambiental pertinent.

- Aprovació del projecte.

Tampoc es va redactar un estudi d’impacte ambiental que analitzés l’afectació de les obres de construcció del tercer fil, havent-hi unes molèsties evidents als càmpings de la ciutat, als quals és indispensable assegurar-los la possibilitat de millora, atenent als propis interessos turístics de la ciutat i resta de territori. En aquest cas es va sol·licitar que la Generalitat de Catalunya es pronunciés sobre la necessitat de què el projecte es sotmeti a l’avaluació d’impacte ambiental.

El Ministeri de Foment respon el dia 7 d’octubre de 2013 no admetent les al·legacions presentades per l’Ajuntament de Tarragona. En base a aquesta resposta, l’alcalde de de Tarragona signa un decret el dia 29 de novembre de 2013 on resol interposar, davant la Sala Contenciosa Administrativa de l’Audiència Nacional, anunci de recurs contenciós administració contra la resolució del Ministeri de Foment, que es formalitza el dia 9 de desembre de 2013. Aquest recurs encara està pendent de resoldre’s a data d’avui. I per nosaltres, depén totalment d’una reacció per part del Ministeri.

Paral·lelament a aquest procediment, l’Oficina de Projectes de l’Ajuntament de Tarragona s’encarrega d’estudiar el projecte licitat pel ministeri de Foment. Es reuneixen amb al Director General de Transports de la Generalitat de Catalunya el dia 25 de març de 2013 per tal de recavar tota la informació possible i conèixer el posicionament de la Generalitat de Catalunya. En aquesta reunió es va lliurar per fí un exemplar del projecte a l’Ajuntament de Tarragona.

El dia 19 d’abril de 2013 es celebra a Béziers la 6a Cimera de Ciutats per a l’Alta velocitat i la Interconnexió Ferroviària del Corredor del Mediterrani. En aquesta cimera es va presentar per part de l’Ajuntament de Tarragona la proposta de què el tercer fil fos provisional en el seu pas per Tarragona, establint un horitzó de 15 anys. Malgrat tot, a la declaració signada a la cimera en data 19 d’abril de 2013 no es recull aquest aspecte de la provisionalitat del traçat del tercer fil, si bé sí que indica que en el Camp de Tarragona la planificació ferroviària és particularment complexa i que la recuperació de la línia Reus – Roda de Berà per als trens de mercaderies representa una oportunitat per a reordenar l’esquema ferroviari actual.

L’Oficina de Projectes fruït de l’estudi del projecte, informa que aquest planteja les obres com a treballs de manteniment de la infraestructura, si bé d’acord amb el Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic es tracta d’una obra de reforma.

En aquest mateix informe es valoren les conseqüències que suposen per a la ciutat l’execució del tercer fil, com és la impossibilitat d’alliberar el front marítim de la ciutat, la impermeabilitat que suposa aquesta infraestructura, l’increment del trànsit ferroviari (sobretot de mercaderies) i de l’impacte acústic i visual que comporta aquest increment de trànsit i la incertesa del correcte funcionament d’aquesta tecnologia.

Així mateix, l’ODP presenta una sèrie de propostes d’actuació per tal de minimitzar al màxim els efectes negatius que comportarà l’execució del tercer fil a la ciutat de Tarragona, que es recullen a continuació:

- Connectar l’estació de Tarragona amb la línia d’alta velocitat a l’Arboç, de tal manera que es permeti la circulació de trens d’ample europeu entre la línia d’alta velocitat i l’estació de Tarragona. D’aquesta manera es permetria connectar Tarragona amb Barcelona per la línia d’alta velocitat.

- Construir passarel·les urbanes per a reduir l’efecte barrera que comporta l’estructura ferroviària, facilitant el pas de les persones per sobre de les vies del tren i connectar la ciutat amb la costa.

- Modificar les andanes de l’estació per tal de facilitar l’accés a discapacitats, eliminar barreres arquitectòniques i reduir la perillositat de les andanes existents.

- Reduir el nombre de vies de l’estació, permetent alliberar espai per a la construcció de les passarel·les i l’adequació de les andanes.

- Suprimir la via d’apartat davant de la façana marítima per tal de reduir l’impacte visual que suposa aquesta infraestructura.

- Construir barreres acústiques i visuals per tal d’integrar la plataforma ferroviària a l’entorn urbà i minimitzar el seu impacte a l’entorn.

Aquestes propostes no es van arribar a concretar en cap acord ni document que comprometés al Ministeri de Foment.

La situació actual que afecta a la ciutat de Tarragona és que el Ministeri de Foment ha adjudicat les obres de construcció del tercer fil per la línia existent al front marítim de la ciutat, entre la ciutat i la costa, obviant les propostes de mínims de millores proposades per l’Oficina de Projectes de l’Ajuntament de Tarragona.

L’Ajuntament de Tarragona ha sol·licitat REITERADAMENT al Ministeri de Foment i a ADIF una reunió per tal de concretar el traçat del tercer fil i disposar d’uns mínims d’informació, sobretot tenint en compte la confusió mediàtica que hi ha al respecte, però fins a la data no s’ha rebut cap resposta per part del Ministeri.

L’alternativa bona per la ciutat de Tarragona seria desviar les mercaderies per la línia de l’interior (línia Reus-Roda de Berà) i deixar la línia actual només per al transport de viatgers. Aquesta actuació, que està d’acord amb les determinacions recollides al respecte per la Generalitat de Catalunya en els Plans Territorials, com a mínim, alliberaria a la ciutat d’un pas més molest i continu de convois, evitaria afectacions negatives als càmpings, i ens seguiria garantint altes prestacions a l’estació de Tarragona.

Caldria construir una infraestructura ferroviària que connectés el port de Tarragona amb el traçat de la nova via de connexió del corredor del mediterrani amb la línia d’alta velocitat. I des d’aquesta via es podria circular amb ample europeu fins a l’estació d’intercanvi de Roda de Berà o bé continuar per la línia d’alta velocitat fins a la connexió amb França.

Actualment tenim la plataforma del Corredor el Mediterrani, que preveu la connexió amb Tarragona emprant la via de Reus, però només en sentit d’entrada a la ciutat.

Caldria construir una altra que permetés la sortida de Tarragona per la via de Reus amb la nova infraestructura i la sortida de trens des de Tarragona cap al nord.

Però vet aquí que som persones responsables. I estem disposats al sacrifici que comporta el 3er FIL, pel bé de la competitivitat de les nostres empreses i del nostre Port, i així, directament, pel bé dels treballadors i treballadores de la nostra àrea metropolitana, representats pels seus sindicats, amb els que ens hem compromés.

És el més ràpid, és el més pràctic, i és el més convenient donada la complicada situació de crisis.

Però som conscients, i així també ho volem deixar clar, que comporta un sacrifici per la ciutat. Per una generació de tarragonins que té moltes ganes de què Tarragona miri d’una vegada cap al mar, i que haurà d’esperar, per veure alliberat el front marítim.

Per tant, hem d’aconseguir un compromís per part del Ministeri de Foment que determini la provisionalitat d’aquest 3r FIL, que acceptem com a tràgala responsable, i que tiri endavant les prudentíssimes peticions que fa la ciutat de Tarragona.

També es planteja com, a inqüestionables, la reforma i ampliació de l’actual estació ferroviària amb les corresponents passarel·les, i pantalles acústiques, i que s’inclogui dins dels pressupostos de l’Estat immediatament el pas soterrat per la plaça dels Carros, el de cotxes, tal i com s'havia promés.

Necessitem un gest. I ràpid. Hem estat obviats. Estem obviats. I ens sentim quasi despreciats. Hem acceptat la proposta del 3er FIL per pura responsabilitat i sentit de ciutat. En un intent d’ajudar a la millora de l’economia, per consciència amb la situació que estan passant les families i empreses del nostre entorn. Pel Port de Tarragona. Però no siguem frívols; si que és un sacrifici, i si que tenim un horitzó estudiat, i planificat, que sabem que seria el millor per la ciutat, al que estem renunciant. Separar el trànsit de mercaderies del trànsit de viatgers, fent circular els trens de mercaderies per la línia de l’interior (Reus – Roda de Berà) i els trens de viatgers per la línia de la costa, tal i com es preveu al Pla Territorial del Camp de Tarragona i al POUM.

Si renunciem això, és com els he dit, pel bé del territori, però cuidado que no es jugui amb la dignitat de la ciutat de Tarragona de nou. Perquè seria la pròpia ciutadania la que ja no acceptaria les renúncies que comporta aquest NECESSARI 3er FIL, si no es garanteixen les petites, i ja he dit, prudents contrapartides, que demana l’Ajuntament per minimitzar les possibles afeccions negatives.

Aquestes demandes són el mínim del mínim. I absolutament indispensables per la ciutat de Tarragona.

1 comentario :